Hey so I am sorry I do not speak German so I am gonna be using a translator (and yes I am aware it's gonna sound terrible)
English:
Anyway, I have 2 questions that I hope someone can answer. I used to keep Siberian chipmunks, but now I've found out they are banned. I wanted to get one again but couldn't because of the ban, but one of my friends told me he'd like to get rid of his if he moves away and can't take it with him, it's less than I am a year old and I'm afraid that there might be legal problems if he gave it to me. Does anyone have any experience or advice on the matter?
.
Second, I've seen some people suggest the American chipmunk as an alternative, but I can't find a breeder anywhere. Do you know anyone who breeds them?
Deutsche:
Wie auch immer, ich habe 2 Fragen, die hoffentlich jemand beantworten kann. Früher habe ich sibirische Chipmunks behalten, aber jetzt habe ich herausgefunden, dass sie verboten sind. Ich wollte wieder eins bekommen, konnte es aber wegen des Verbots nicht, aber einer meiner Freunde sagte mir, er würde seins gerne loswerden, wenn er wegzieht und es nicht mitnehmen kann, es ist weniger als ich Ich bin ein Jahr alt und befürchte, dass es rechtliche Probleme geben könnte, wenn er es mir gibt. Hat jemand irgendwelche Erfahrungen oder Ratschläge in dieser Angelegenheit?
.
Zweitens habe ich einige Leute gesehen, die den amerikanischen Chipmunk als Alternative vorgeschlagen haben, aber ich kann nirgendwo einen Züchter finden. Kennen Sie jemanden, der sie züchtet?
PS: I live in the Czech republic, so Germany / Austria are the only possible options as I didn't find a chipmunk breeder here.